Olivolja, bara i maten?

Nej faktist så använder jag olivaolja till mycket jag. Den tar oftast slut väldigt fort utan att mamma och pappa förstår hur, men det är jag om är tjuven faktist.
Jag använder den till:
- hårinpackning
Då tar jag antingen bara oljan och masserar in i håret, oftast bara längderna men eftersom min hårbotten ofta är torr och irriterad så brukar även den få sig en omgång.Gör detta i torrt hår och he i schampo innan du blöter det när det ska tvättas ut, och skölj med kallt vatten. Men det går även att blanda i några droppar i sin vanliga inpackning om man har en sådan och sen använda som vanligt, som det stårt på inpackningsförpackningen. Värm bara en liten del i micron i en annan burk så blir det lättare att röra ihop. Detta tips fick jag av min frisör som sa att inpackningen nästan verkade dubbelt så bra om man gjorde så. Men för er som är som mig som gillar budget så funkar oljan alldeles utmärkt på egen hand.
- smörja in kroppen
Ja detta hoppas jag att ni förstår hur man gör. Tar en liten mängd olja, med betoning på liten, och kletar in som du gör med vanlig hudlotion. Tänk bara på att det kan bli fläckar om man spiller är tar på sig kläder innan den sjunkit in i huden, så ta det lite försiktigt.
- badolja
Häll en lagom mängd i badvattnet, du är som en bäbisrumpa när kommer upp :) akta bara så att du inte halkar i badkaret, olja har en tendens att göra saker halt.
- sminkborttagning (om jag inte har vaselin hemma)
Gör som jag förklarade att jag gjorde med vaselinet. Finns 2 inlägg ner.
- peeling
Ja såklart använder jag inte oljan själv som skrubb. Jag tar ungefär en halv till en dl olja och blandar i salt så det blir som en jämt smet. Smörjer på det och sen skrubbar jag runt det lite och sköljer sedan av. Bäbisrumpehuden kommer då fram :)

Ja det finns säkert fler användningsområden men dessa är dom jag kommer på nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0